Hajut ja tuoksut

Harjoituksessa on kaksi osaa: ensin oppijat keräävät ja haistelevat hajunäytteitä. Oppijat kuvailevat tuoksuja ja hajuja. Sitten oppijat tekevät muistoista ja aisteista miellekarttoja. Lopuksi voitte etsiä hajuja ja tuoksuja retkellä. 

| Kohderyhmä: alle A1–B2

YLEISOHJE

TARVITSET

  • Kynä, paperi

  • Hajusarja, eli noin 4-8 erilaista hajua: 

1) Jokaiselle hajulle pieni puhdas (lasi)purkki.

2) Suodatinpusseja tai pumpulia.

3) Mausteita tai muita hajuja. Hyviä hajuja ovat esim. kardemumma, valkosipuli, sitruuna, vanilja, curry, tuoreet yrtit, terva, kahvi, mentoli… 

 

Hajut voi kerätä kotitehtävänä tai ohjaaja voi nopeuttaa harjoitusta keräämällä hajusarjan itse.

 

Kerää haju näin:

1) Kerää pieni määrä hajua suodatinpussiin / pumpuliin.

2) Laita lasipurkkiin 

3) Kerää tuore haju (esimerkiksi hedelmä, koivunlehti...) samana päivänä, kun harjoitus pidetään. Kuivattu haju säilyy paremmin. 

1 - HAJUJEN MAAILMA

HAJUNÄYTTEIDEN KERÄÄMINEN KOTITEHTÄVÄNÄ

  1. Kerätkää etukäteen luokkaan suodatinpussit, pumpuli, lasipurkit.

  2. Lukekaa ohje hajun keräämiseen yltä. 

  3. Oppijat tuovat kotoa kouluun 1-2 hajua. 

 

OPPITUNNILLA

  1. Jakautukaa 3-5 hengen ryhmiin.

  2. Jakakaa ryhmille 3-5 hajua.  

  3. Jakakaa kynät ja paperit. 

  4. Tutkikaa hajuja ja kirjoittakaa kuvailu:

    1. Mielikuva?

    2. Arvaatko hajun lähteen?

    3. Hajun vaikutus haistajaan?

    4. Onko haju miellyttävä vai epämiellyttävä?

    5. Kuinka voimakas haju on?

  5. Ryhmät kertovat lopuksi muille, mitä he kirjoittivat hajuista. 

TUNNETKO SANAT?

purkki

suodatinpussi

pumpuli

mauste

kerätä

tuore

sama päivä

kuivattu

säilyä

etukäteen

jakautua

kuvailu

ajatuskartta

maku

tuntemus

näky

mielikuva

lähde

vaikutus

miellyttävä

epämiellyttävä

2 - MIELLEKARTTA AISTIMUISTOISTA

VERSIO 1: SINUN OMA MIELLEKARTTA

Tee ajatuskartta tärkeästä paikasta:

  • Kirjoita keskelle sinun tärkeä paikka.

  • Kirjoita ympärille hajuja, tuoksuja, ääniä, makuja, tuntemuksia ja näkyjä.

  • Apukysymykset:

    • Miltä kuulostaa?

    • Miltä tuoksuu / haisee? 

    • Miltä tuntuu?

    • Miltä näyttää?

    • Miltä maistuu? 


VERSIO 2: YHTEISÖLLINEN MIELLEKARTTA

Tehkää yhteinen ajatuskartta:

  • Valitkaa paikka yhdessä. Kirjoittakaa se ajatuskartan keskelle.

  • Kirjoittakaa paikan ympärille kaikki aistit. 

  • Kirjoittakaa yksin tai pienissä ryhmissä eri aistien kohdalle sanoja, jotka paikasta ja aistista tulevat mieleen.  

Vinkki! Katso Yhteisöllinen miellekartta -ilmiötekniikan ohjeet Kielipuu -materiaalista (linkki).

3 - RETKELLÄ

Lähetkää kävelylle ja etsikää hajumaisemia.

Pysähtykää tutkimaan ja kuvailemaan hajua tai tuoksua:

  • Mielikuva?

  • Hajun lähde?

  • Hajun vaikutus haistajaan?

  • Onko haju miellyttävä vai epämiellyttävä?

  • Kuinka voimakas haju on?

LISÄTIETOA OPETTAJALLE

Miten selitän aistit?

Ihminen havainnoi ympäristöä viiden perusaistin, eli näköaistin, kuuloaistin, tuntoaistin, makuaistin ja hajuaistin, avulla. Ihmisessä on kullekin aistille oma elin, joka vastaanottaa ympäristöstä aistimuksia: korvalla kuullaan, kielellä maistetaan, silmällä nähdään, nenällä haistetaan ja iholla tunnetaan. Monella ihmisellä näköaisti on hallitseva aisti, ja ympäristön tulkitseminen ilman sitä tuntuisi vaikealta. Nuhassa saattaa menettää väliaikaisesti haju- ja makuaistin ja musiikkikuulokkeilla sulkea pois ympäristön äänet, ja silti ympäristössä suunnistaminen onnistuu hyvin. Monet aistimukset ovat kytköksissä ihmisen muistoihin ja tunteisiin: tuttu haju herättää muiston, jonka luuli unohtuneen, ja tietyssä elämänvaiheessa kuunneltu kappale kuljettaa takaisin menneisyyteen.

JAA KOKEMUKSESI JA VINKKISI MUILLE

Seuraa meitä somessa

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter

Opintokeskus Visio, Vihreä Sivistysliitto ry 2020